10 міфів, які заважають переcіcти на велосипед

Дитяча іграшка, несприятливий клімат або ландшафт, погані дороги, страх виїжджати на дорогe – це ті 10 міфів, які живуть в головах більшості українців і заважають, на повну відчути переваги зручного, економічного і чистого транспорту. Спробуємо їх розвіяти – сподіваємося, після цього ви зважитеся придбати велосипед і їздить на ньому по місту.

Міф 1. Велосипед – це несерйозно.

“У дитинстві всі ми каталися на велосипеді. Зараз це іграшка для відпочинку та спорту. Або ж людина просто не може дозволити собі машину”.

Перевага велосипеда в тому, що на ньому можуть їздити люди, практично, будь-якого віку, статі та соціального статусу. У дитинстві, велосипед може бути веселою забавою, в дорослому віці – транспортним засобом.

У сучасному світі не витримує критики стереотип про те, ніби велосипед – це транспорт для бідних. В розвинених європейських країнах на велосипедах не соромляться їздити мер Лондона, прем’єр-міністр Голландії, королівська сім’я Данії, парламентарі та багато інших високопосадовців. Там давно зрозуміли, що велосипед – це здоровий і екологічний, раціональний і зручний вид транспорту.

Велосипедист взимку, Вінниця

Велосипедист взимку, Вінниця

Міф 2. Влітку жарко, взимку холодно.

“Поки доїду влітку до роботи, з мене зійде 5 потів, а там немає душу; взимку холодно – велосипед не може бути повноцінним транспортом”.

Багато хто відмовляється від їздити на велосипеді влітку, боячись спітніти. Проте, поїздка на велосипеді, в середньому темпі на незначні відстані (до 15 км), приносить не більше дискомфорту, ніж проїзд у маршрутці. Базову гігієну на робочому місці можна зберігати навіть за відсутності душу, як варіант – переодягатися в офісі.

Ось що на це говорить велосипедистка з Києва, Анна: “Ця Хвилююча тема – чи буду я пітніти, їдучи на велосипеді, адже влітку так жарко? Якщо ви НЕ пітнієте, значить, ви вже померли і можете не читати цю статтю. Літнім ранком температура не така висока, як вдень або ввечері, тому досить їхати в спокійному темпі або виїхати на 10 хвилин раніше – і ви приїдете на роботу свіжим і в піднесеному настрої”.

Що стосується зими, то, по-перше, в більшості міст України можна комфортно пересуватися на велосипеді протягом 10 місяців в році. По-друге, ніхто не змушує вас їздити в період 20-градусного морозу (екстремально холодні дні в нашій країні бувають нечасто і тривають недовго) – в такі моменти краще залишити велосипед в будинку. Коментує Ірина, яка постійно користується велосипедом: “Їжджу взимку на велосипеді в суху погоду. У будні – після роботи у справах, в магазин, на зустрічі. У вихідних – на покатушки. Звичайно, в ожеледь не їжджу. Взимку на велосипеді добре – тепліше, ніж пішки ходити, і значно зручніше, ніж їздити в громадському транспорті. У години пік об’їжджаю автомобілі і швидко потрапляю в місця призначення. Головне – правильно одягнутися”.

Леді на велосипеді 2012

Леді на велосипеді 2012

Міф 3. Для їзди на велосипеді потрібен спеціальний одяг.

“А мені в офіс, і я не хочу виглядати як спортсмен / спортсменка”.

І не треба. Велосипед покликаний спрощувати, а не ускладнювати життя. Для звичайних поїздок по місту не обов’язково екіпіруватися як учасник Тур де Франс. Одягаєте те, що вам подобається, і крутите педалі – на роботу, навчання, в магазин, на побачення. Згодом кожен розуміє, у чому йому / їй особисто зручніше і комфортніше їздити, і одяг взагалі перестане бути питанням.

Міф 4. Їздити на велосипеді – небезпечно.

“На велосипедистів на дорогах ніхто не звертає уваги – страшно”.

Було б несерйозно стверджувати, що їзда на велосипеді в українських містах не несе жодних загроз. Ризик потрапити в ДТП існує, проте цей ризик в три рази менше, ніж для пішоходів, і в п’ять разів менше, ніж для водіїв та пасажирів автомобіля (якщо порівняти цифри ДТП за участю різних учасників дорожнього руху).

 

В аварію можна потрапити не тільки на велосипеді, але і сидячи в автомобілі або переходячи дорогу. До того ж, не потрібно демонізувати водіїв авто, неадекватна поведінка серед них – швидше виключення, ніж правило. Головне на дорозі – бути помітними, передбачуваними і дотримуватися правил дорожнього руху. Якщо ви досі боїтеся сісти на велосипед в місті, можна сходити на безкоштовні заняття з безпеки руху, які є в різних містах України (у Києві – щотижневі безкоштовні велоурокі Асоціації велосипедистів Києва, періодично відбуваються у Львові, а незабаром велошколи планують запустити активісти в Миколаєві). Досвідчені велосипедисти розкажуть і покажуть, як максимально безпечно і комфортно їздити на велосипеді в реаліях українських доріг.

Починайте їздити з друзями – це додасть впевненості. Двох-трьох велосипедистів складно не помітити, автомобілісти, зазвичай, сповільнюють рух і дотримуються більшою дистанції.

Парад дівчат на роверах, Львів

Парад дівчат на роверах, Львів

Міф 5. Без велодоріжок пересуватися на велосипеді неможливо.

“Я не проти їздити на велосипеді. Але у нас немає велодоріжок! Ось в Європі …”

Окремі велосипедні доріжки, чітка розмітка, занижені бордюри і спеціальні світлофори, безсумнівно, полегшують пересування містом на велосипеді. Але це не єдина умова, щоб почати їздити. Будівництво комплексної велосипедної інфраструктури в містах України займе не один рік, і тоді велорух стане дійсно масовим явищем. Проте, користуватися велосипедом в місті можна вже сьогодні.

Зрештою, чим більше людей сяде на велосипеди вже зараз, тим сильніше буде голос велоспільноти і більш ефективним тиск на чиновників, які приймають рішення про створення і розбудову велоінфраструктури. В постійному очікуванні можна пропустити роки задоволень від їзди. Вінниця, Київ, Львів, Чернігів, Івано-Франківськ та інші обласні центри вже демонструють, що велосипед – це зручний та раціональний вибір транспорту.

Міф 6. Наші дороги не пристосовані для велосипедів.

“З цими вибоїнах машиною їздити не можна, не те що на велосипеді. А ще на правих смугах майже завжди запарковані авто”.

Ями і вибоїни – є, авто на правій смузі – є. Але, з усім цим, не в меншій мірі, стикаються й інші учасники дорожнього руху. Ми ж не припиняємо через це їздити машиною, в громадському транспорті або ходити пішки? Дороги в Україні не ідеальні, проте їх стан не так критичний (особливо у великих містах), щоб бути перепоною для користування велосипедом.

Тим більше, наші дороги ніколи не будуть у хорошому стані з тією кількістю машин, що є сьогодні. Чим більше людей пересяде з автомобілів на велосипеди і громадський транспорт, тим менше буде навантаження на дороги, відповідно, вони будуть довше зберігатися в хорошому стані.

Роберт ван Гамерен з візитом до Вінниці 2014

Роберт ван Гамерен з візитом до Вінниці, 2014

Міф 7. Велосипед не підходить для дальніх поїздок.

“Київ – мегаполіс, наші відстані не розраховані на велосипед”

Це питання, в основному, стосується Києва. Жителям більшості міст України навряд чи доводиться добиратися до роботи більше 10-15 км, що вважається комфортною відстанню для їзди на велосипеді.

Отже, Київ – мегаполіс. А тепер уявіть на хвилиночку: Нью-Йорк, Берлін і Париж – теж мегаполіси. Що не заважає цим містам бути велосипедними.
Спробуйте спочатку їздити на невеликі відстані – в межах свого району або в центрі міста, якщо вам треба здійснювати кілька переміщень протягом дня. Замініть хоча б частину своїх поїздок на поїздки велосипедом. Або комбінуйте використання велосипеду та громадського транспорту (наприклад, у Києві можна безперешкодно користуватися міською електричкою, також є кілька безкоштовних перехоплюючих велопаркінг: біля метро Виставковий центр, на Оболоні, в Парку Дружби народів, велохаб на Палаці Спорту). Згодом ви переглянете свою думку про великі відстані.

Міф 8. У моєму місті багато пагорбів.

“Київ – не Амстердам. Тут можна їздити на велосипеді без проблеми складного рельєфу”.

Деякі міста України, дійсно, мають пагорби. Далеко ходити не треба – така столиця. Але помітний ухил мають лише приблизно 10-15% вулиць Києва. Велика частина правобережжя – Оболонь, Поділ, Виноградар, Святошин, Борщагівка, значною мірою Голосієво і Солом’янка – рівнинні або мають незатяжні підйоми. Не кажучи про лівий берег – він є цілим містом в місті, абсолютно рівнинним.

Що ж робити з пагорбами? Практично завжди можна скористатися альтернативними маршрутами. Наприклад, замість Андріївського узвозу – піднятися на фунікулері, замість бульвару Шевченка – об’їхати по Жилянській та Шота Руставелі, замість Смирнова-Ласточкіна (Вознесенський узвіз) – вулиці Глибочицька і Артема.

Яскравим прикладом того, що ні пагорби, ні спекотне літо або холодна зима не заважають розвитку велосипедного руху, є канадське місто Монреаль, який за своїм ландшафту і клімату схожий на Київ. З 1960-х жителі міста почали організовувати кампанії з вимогою створити велосипедну інфраструктуру, а середині 1980-х скепсис місцевої влади змінився першими кілометрами велодоріжок. Сьогодні Монреаль є зразковим велосипедним містом в Північній Америці і входить у двадцятку кращих міст з розвитку умов для велосипедистів у впливовому рейтингу Copenhagenize Index 2015.

Пагорби здаються непереборними спочатку, а з розвитком витривалості до них можна звикнути. Зрештою, якщо якийсь пагорб залишається непідйомним, завжди можна зійти з велосипеда і провести його. Це вкраде у вас не більше 5 хвилин, які компенсуються на зворотному шляху, адже у «гори» завжди є дві сторони, і за підйомом слідує спуск!

U-велозамок й велосипед без коліс

U-велозамок й велосипед без коліс

Міф 9. Велосипед можуть вкрасти.

“Вже у трьох моїх знайомих вкрали велосипед, я не хочу бути наступним / наступної”.

Ваш велосипед, дійсно, можуть вкрасти, це правда. Точно так само, як можуть вкрасти машину або мобільний телефон. У 80% випадків велосипед крадуть з під’їздів та сходових кліток, і тільки в 20% випадків – з вулиці, де ви залишаєте його на кілька годин або на день. Тому, придбайте хороший металевий замок, і ніколи не залишайте велосипед в парадному або загальному коридорі, заводьте його додому.

Бажано залишати велосипеди в безпечних місцях, краще під власним спостереженням або в місцях з охороною / відеоспостереженням. Якщо є можливість, потрібно придбати надійний велозамок (U-lock, металевий ланцюг і т.п.) – це не гарантує 100% надійності, але принаймні убезпечить від дрібних злодіїв. У європейських містах більшість людей їздить по повсякденним справам на недорогих міських велосипедах. І, якщо це вас заспокоїть, в Амстердамі крадуть набагато більше велосипедів, ніж у Києві, що не заважає місту бути світовою велосипедною столицею.

Міф 10. Немає місця для зберігання велосипеда.

“Добре, куплю я собі велосипед. Але де мені його зберігати?“.

На балконі. В коридорі. У кімнаті на настінних гачках. В гаражі. Існує безліч варіантів зберігання велосипеда у будинку – поекспериментуйте і знайдете свій спосіб. Можливо, вам підійде велосипед, який складається, він займе мінімум місця в будинку. Головне, щоб було бажання їздити.
Не зволікайте пересідати на велосипед – переваг від їзди на ньому значно більше, ніж недоліків!

За матеріалами INSIDER

Share This Story

Поради

You May Also Like